SBĚRNÝ DVŮR V SOBOTCE
Stávající podoba sběrného dvora v areálu bývalého statku pod Humprechtem je samozřejmě nevyhovující – neexistuje provozní řád, nejsou kontejnery na tříděný odpad, není instalována váha, chybí zpevněný povrch a řádné oplocení.
Objevovaly se a stále se objevují hlasy proti umístění sběrného dvora v dotyčné lokalitě. O umístění sběrného dvora do areálu bývalého statku se ale rozhodlo již před více jak dvěma lety a má svoji logiku v tom, že jsou zde garáže a dílny technického střediska města a místo slouží jako základna Sboru dobrovolných hasičů. Veškeré technické zázemmí města je tak na jednom místě. Koncepce sběrného dvora tedy vznikla před dvěma roky a po první neúspěšné žádosti o dotaci na výstavbu, se minulému vedení města podařilo v září 2010 sehnat jednak finanční podporu ze Státního fondu životního prostředí ve výši 11 mil. Kč a následně i realizátora výstavby. Na základě výběrového řízení, jehož hlavním hodnotícím kritériem byla cena, bude sběrný dvůr stavět firma Chládek a Tintěra Pardubice. Celková výše investice bude 13 mil. Kč, což znamená, že ke zmíněné dotaci přidá město 2 mil. Kč ze svého rozpočtu.
Výstavba
Stavět se začne v dubnu – 4. 4. začnou přípravné práce, samotná výstavba 11. 4. Stavba by měla být ukončena v průběhu letošního července. V první fázi budou odstraněny stávající podkladní vrstvy a budou prováděny zemní práce, vč. odvodnění a odkanalizování doplněné odlučovačem ropných látek. Nákladová rampa a její opěrné zdi budou zbourány, bude odstraněno staré oplocení.
Komunikace,vana na velkoobjemový kontejner, další kontejnerová stání a manipulační plochy jsou nově navrženy z asfaltového betonu. Šířka nové vozovky mezi obrubami je navržena na 4,5 m. Nákladová rampa se zvýší z původních 1,15 m na 1,7 m, její opěrná stěna bude železobetonová a opatřena zábradlím. Povrch bude vydlážděn zámkovou dlažbou.
V areálu je navrženo 9 kontejnerových stání. Šířka jednoho zastřešeného stání je 3,25 m a délka 5 m. Manipulační plocha pro jedno kontejnerové stání je 10 m. Dále je nově navrženo 5 zastřešených stání, která mohou být využita pro umístění kontejnerů na odpad, nebo zaparkování valníků. Šířka jednoho zastřešeného stání je 3,25 m a délka 7 m. Vana na velkoobjemový kontejner bude částěčně zapuštěna pod novou komunikaci max. o 0,5 m. Je navržena po celé délce nové nákladové rampy. Zastřešení kontejnerových stání bude provedeno z dřevěné konstrukce s betonovou střešní krytinou. Stání bude osvětleno, aby byl umožněn provoz i večer a v zimním období. Nové oplocení areálu sběrného dvoru je navrženo z mřížového oplocení o výšce 1,5 m. Výjezdová brána v šířce 6 m bude samonosná posuvná .
Součástí vybavení sběrného dvoru bude nájezdová váha o rozměnru 6 x 3 m, umístěná nad úrovní vozovky a vážnosti 30 tun. Váha bude umístěna u budovy stávající hasičské klubovny, ve které bude sídlit obsluha sběrného dvoru. Řešení počítá i s využitím a částečným zachováním stávající zeleně a výsadbou pěti nových stromů (sakur). Stání na kontejnery bude kryto popínavým břečťanem.
Vybavení a provoz
Do areálu se bude vjíždět stávajícím vjezdem na rohu Březenské a Na závisti. Provoz bude jednosměrný, vyjíždět se bude novou bránou.
Sběrný dvůr bude shromažďovat využitelné složky komunálního odpadu, tj. papír, sklo, plasty, kov, objemný odpad, nebezpečný a elektro odpad, odpad ze zeleně, stavební a směsný odpad.
Sběrný dvůr bude zdarma sloužit především obyvatelům Sobotky, ale i Oseka, Libošovic, Mladějova, Markvartic, Samšiny a Libuně. Pouze složení nadměrného množství velkoobjemového odpadu bude zpoplatněno dle ceníku. Placení se patrně nevyhnou i chalupáři a chataři. Výše zmíněné obce se na provozu sběrného dvora budou podílet částkou 50 Kč za obyvatele na rok. V součtu to bude činit 121 750 Kč za Sobotku a 134 500 Kč za zbývající obce, dohromady tedy 256 250 Kč za rok. Provozní doba byla určena následovně: úterý a pátek 8:00 – 16:00, sobota 8:00 – 12:00. V těchto dnech bude ve sběrném dvoře obsluha, která bude evidovat příjem a uskladnění odpadu. V tuto chvíli není ještě známé přesné datum otevření, ale stane se tak pravděpodobně v průběhu srpna. O postupu prací a přesných termínech bude město informovat.
Janatka (místostarosta)